Opinia ankietowanych na temat komunikacji z przedstawicielami wybranych zawodów medycznych
Pierwszą informacją jaką uznano za istotną w niniejszym badaniu było dowiedzenie się, jak często ankietowani mają kontakt z przedstawicielami poszczególnych zawodów medycznych. Szczegółowe dane przedstawione zostały w tabeli 2.4. Na pytania te nie odpowiedzieli wszyscy ankietowani, podczas gdy niektórzy dodali własne warianty odpowiedzi jak np. sporadycznie, raz w roku lub codziennie w trakcie praktyk.
Tabela 2.4. Częstość kontaktów z diagnostą laboratoryjnym, farmaceutą i pielęgniarką
Częstość | Diagnosta | Farmaceuta | Pielęgniarka |
Kilka razy w tygodniu | 14 (12,2%) | 5 (3,4%) | 16 (11%) |
Kilka razy w miesiącu | 8 (7%) | 50 (34%) | 5 (3,4%) |
Kilka razy w roku | 46 (40%) | 90 (61,2) | 81 (55,5%) |
Nie mam | 43 (37,4%) | 1 (0,68%) | 36 (24,6%) |
Liczba odpowiedzi | 115 | 147 | 146 |
Źródło: opracowanie własne
Kolejnym przeanalizowanym zagadnieniem był poziom zaufania ankietowanych do poszczególnych medyków. Na temat diagnostów laboratoryjnych wypowiedziało się 114 osób, odnośnie farmaceutów 146, a o pielęgniarkach 142 osoby. Swoje zaufanie ankietowani mieli określić w skali od 1 do 10 ( 1 – brak zaufania, 10 – pełne zaufanie). Poszczególne poziomy zaufania dla wszystkich trzech grup zawodowych przedstawiono zbiorczo na Rysunku 2.5.

Okazuje się, że najwyższym zaufaniem wśród ankietowanych cieszą się diagności laboratoryjni. Uzyskali oni średnio ocenę 8,17. Na drugim miejscu uplasowali się farmaceuci z oceną 7,73 a nieco słabiej od nich, na trzecim miejscu pielęgniarki uzyskując ocenę 7,55.
Obok zaufania wobec wybranych medyków na potrzeby badania przeanalizowano również ocenę poziomu komunikacji z poszczególnymi przedstawicielami zawodów medycznych oraz dodatkowo uzupełniono tę kwestię prosząc ankietowanych o dokładniejsze wskazanie barier w komunikacji, które według nich utrudniają kontakt z diagnostami laboratoryjnymi, farmaceutami oraz pielęgniarkami. Ocenę poziomu komunikacji przedstawiono zbiorczo w tabeli 2.5.
Tabela 2.5. Ocena poziomu komunikacji z diagnostami, farmaceutami i pielęgniarkami
Ocena | Diagnosta | Farmaceuta | Pielęgniarka |
Bardzo źle | 0 (0%) | 1 (0,7%) | 4 (2,8%) |
Źle | 2 (1,7%) | 0 (0%) | 2 (1,4%) |
Raczej Źle | 7 (6,1%) | 8 (5,4%) | 18 (12,4%) |
Raczej dobrze | 40 (34,8%) | 53 (36%) | 58 (40%) |
Dobrze | 13 (11,3%) | 54 (36,7%) | 28 (19,3%) |
Bardzo dobrze | 12 (10,4%) | 30 (20,4%) | 22 (15,2%) |
Brak kontaktu | 41 (35,6%) | 1 (0,7%) | 13 (9%) |
SUMA: | 115 | 147 | 145 |
Źródło: opracowanie własne
Po zsumowaniu ocen raczej dobrych, dobrych oraz bardzo dobrych i traktując je zbiorczo jako pozytywną ocenę poziomu komunikacji biorąc pod uwagę jedynie osoby mające kontakt z wybranymi medykami tym razem najlepiej wypadają farmaceuci, uzyskując 93,8% ocen pozytywnych, diagności laboratoryjni zostali ocenieni pozytywnie przez 86,7% ankietowanych, a pielęgniarki przez 81,8%.
Następnie, jeśli chodzi o bariery w komunikacji, które wskazywali ankietowani, zostały one przedstawione w tabeli 2.6. Warto nadmienić, że w tym pytaniu można było udzielić więcej niż jednej odpowiedzi, stąd też suma wskazanych barier nie jest równa liczbie osób, które udzieliły odpowiedzi.
Tabela 2.6. Bariery w komunikacji z diagnostami, farmaceutami i pielęgniarkami
Diagnosta | Farmaceuta | Pielęgniarka | |
Pośpiech | 44 | 75 | 94 |
Niedostateczna wiedza | 4 | 24 | 18 |
Brak zainteresowania pacjentem | 22 | 53 | 66 |
Niska kultura osobista | 3 | 12 | 38 |
Brak zaufania | 5 | 4 | 20 |
Nadmiar emocji | 1 | 4 | 25 |
Niezrozumiały, medyczny język | 24 | 23 | 9 |
Nadmiar informacji | 11 | 18 | 15 |
BRAK KONTAKTU | 42 | 4 | 14 |
Liczba osób, które udzieliły odp: | 107 | 134 | 137 |
Źródło: opracowanie własne