Newsletter
Aptekarz Polski
Archiwum
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Aptekarz Polski
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Lifestyle

Wybrane aspekty komunikacji na linii pacjent – przedstawiciel wybranych zawodów medycznych okiem farmaceuty oraz diagnosty laboratoryjnego

dr n. med. Natalia Wysocka-SendkowskaJarema WódkaAutordr n. med. Natalia Wysocka-SendkowskaiJarema Wódka
18/08/2022
Wybrane aspekty komunikacji na linii pacjent - przedstawiciel wybranych zawodów medycznych

fot. Canva.com

Opinia ankietowanych na temat komunikacji z przedstawicielami wybranych zawodów medycznych

Pierwszą informacją jaką uznano za istotną w niniejszym badaniu było dowiedzenie się, jak często ankietowani mają kontakt z przedstawicielami poszczególnych zawodów medycznych. Szczegółowe dane przedstawione zostały w tabeli 2.4. Na pytania te nie odpowiedzieli wszyscy ankietowani, podczas gdy niektórzy dodali własne warianty odpowiedzi jak np. sporadycznie, raz w roku lub codziennie w trakcie praktyk.

Tabela 2.4. Częstość kontaktów z diagnostą laboratoryjnym, farmaceutą i pielęgniarką

CzęstośćDiagnostaFarmaceuta Pielęgniarka
Kilka razy w tygodniu14 (12,2%)5 (3,4%)16 (11%)
Kilka razy w miesiącu8 (7%)50 (34%)5 (3,4%)
Kilka razy w roku46 (40%)90 (61,2)81 (55,5%)
Nie mam43 (37,4%)1 (0,68%)36 (24,6%)
Liczba odpowiedzi115147146

Źródło: opracowanie własne

Kolejnym przeanalizowanym zagadnieniem był poziom zaufania ankietowanych do poszczególnych medyków. Na temat diagnostów laboratoryjnych wypowiedziało się 114 osób, odnośnie farmaceutów 146, a o pielęgniarkach 142 osoby. Swoje zaufanie ankietowani mieli określić w skali od 1 do 10 ( 1 – brak zaufania, 10 – pełne zaufanie). Poszczególne poziomy zaufania dla wszystkich trzech grup zawodowych przedstawiono zbiorczo na Rysunku 2.5.

Rysunek 2.5. Ocena zaufania ankietowanych wobec wybranych zawodów medycznych (Źródło: opracowanie własne)

Okazuje się, że najwyższym zaufaniem wśród ankietowanych cieszą się diagności laboratoryjni. Uzyskali oni średnio ocenę 8,17. Na drugim miejscu uplasowali się farmaceuci z oceną 7,73 a nieco słabiej od nich, na trzecim miejscu pielęgniarki uzyskując ocenę 7,55.

Obok zaufania wobec wybranych medyków na potrzeby badania przeanalizowano również ocenę poziomu komunikacji z poszczególnymi przedstawicielami zawodów medycznych oraz dodatkowo uzupełniono tę kwestię prosząc ankietowanych o dokładniejsze wskazanie barier w komunikacji, które według nich utrudniają kontakt z diagnostami laboratoryjnymi, farmaceutami oraz pielęgniarkami. Ocenę poziomu komunikacji przedstawiono zbiorczo w tabeli 2.5.

Tabela 2.5. Ocena poziomu komunikacji z diagnostami, farmaceutami i pielęgniarkami

OcenaDiagnostaFarmaceutaPielęgniarka
Bardzo źle0 (0%)1 (0,7%)4 (2,8%)
Źle2 (1,7%)0 (0%)2 (1,4%)
Raczej Źle7 (6,1%)8 (5,4%)18 (12,4%)
Raczej dobrze40 (34,8%)53 (36%)58 (40%)
Dobrze13 (11,3%)54 (36,7%)28 (19,3%)
Bardzo dobrze12 (10,4%)30 (20,4%)22 (15,2%)
Brak kontaktu41 (35,6%)1 (0,7%)13 (9%)
SUMA:115147145

Źródło: opracowanie własne

Po zsumowaniu ocen raczej dobrych, dobrych oraz bardzo dobrych i traktując je zbiorczo jako pozytywną ocenę poziomu komunikacji biorąc pod uwagę jedynie osoby mające kontakt z wybranymi medykami tym razem najlepiej wypadają farmaceuci, uzyskując 93,8% ocen pozytywnych, diagności laboratoryjni zostali ocenieni pozytywnie przez 86,7% ankietowanych, a pielęgniarki przez 81,8%.

Następnie, jeśli chodzi o bariery w komunikacji, które wskazywali ankietowani, zostały one przedstawione w tabeli 2.6. Warto nadmienić, że w tym pytaniu można było udzielić więcej niż jednej odpowiedzi, stąd też suma wskazanych barier nie jest równa liczbie osób, które udzieliły odpowiedzi.

Tabela 2.6. Bariery w komunikacji z diagnostami, farmaceutami i pielęgniarkami

 DiagnostaFarmaceutaPielęgniarka
Pośpiech447594
Niedostateczna wiedza42418
Brak zainteresowania pacjentem225366
Niska kultura osobista31238
Brak zaufania5420
Nadmiar emocji1425
Niezrozumiały, medyczny język24239
Nadmiar informacji111815
BRAK KONTAKTU42414
Liczba osób, które udzieliły odp:107134137

Źródło: opracowanie własne

Strona 5 z 6
Poprzedni1...456Następny
Tagi: ankietabadaniefarmacjafarmacja szpitalnakomunikacjapsychologia
UdostępnijPodziel się

Chcesz otrzymywać powiadomienia o najważniejszych aktualnościach?

WYŁĄCZ
dr n. med. Natalia Wysocka-Sendkowska

dr n. med. Natalia Wysocka-Sendkowska

Kierownik działu farmacji szpitalnej, specjalista farmacji szpitalnej.

Jarema Wódka

Jarema Wódka

Uniwersytet Medyczny w Łodzi

Powiązane artykuły

Kosmetyczny słownik: od toniku po booster. Jak odnaleźć się w pielęgnacyjnym labiryncie?

Kosmetyczny słownik: od toniku po booster. Jak odnaleźć się w pielęgnacyjnym labiryncie?
Autormgr farm. Jolanta Maciejewska

Czym różni się esencja od hydrolatu, a serum od boostera? Czy wszystkie te produkty są zalecane albo wręcz niezbędne w rutynie...

Czytaj więcejDetails

IX Mistrzostwa Polski Farmaceutów w Maratonie MTB

IX Mistrzostwa Polski Farmaceutów w Maratonie MTB
AutorRedakcja Aptekarza Polskiego

20 września 2025 r. w Bronisławowie odbędzie się kolejna, dziewiąta już edycja Mistrzostw Polski Farmaceutów w Maratonie MTB.

Czytaj więcejDetails
Następny wpis
Ukazał się projekt obwieszczenia refundacyjnego na wrzesień

Ukazał się projekt obwieszczenia refundacyjnego na wrzesień

Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego

Przeczytaj również

Korzeń kozłka

Monografie „zmienione” surowców zielarskich w suplementach 11.6-11.8 „Farmakopei Europejskiej” 

GABA

Od standardu do praktyki: Wdrożenie szkolenia z farmakoterapii leków uspokajających i nasennych w świetle wymogów akredytacyjnych FA.10

Zmieniające się oblicze krztuśca: od choroby wieku dziecięcego do problemu populacyjnego

Zmieniające się oblicze krztuśca: od choroby wieku dziecięcego do problemu populacyjnego

Blizna

Farmakologiczne metody leczenia blizn

Ukryte skarby historii farmacji

Ukryte skarby historii farmacji. La salle de la pharmacie w zamku baronów de Vitré

Znajdź nas na Facebooku!

Subskrybuj powiadomienia

Nie przegap nowych wpisów - zapisz się na powiadomienia!

Zapisz się na powiadomienia
  • Kontakt
  • Dla reklamodawców
  • Dla autorów
  • Regulamin serwisu i Polityka Prywatności
Aptekarz Polski. Pismo Naczelnej Izby Aptekarskiej

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu Serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję
Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aptekarz Polski
  • Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 223 (201e)
  • Akademia Aptekarza Polskiego – szkolenie [punkty edukacyjne]
  • Aktualności
  • Wiedza
  • Receptura
  • Trendy
  • Prawo
  • Farmacja szpitalna
  • WIDEO
  • Podcasty
  • WYWIADY
  • Opinie ekspertów

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Ta strona korzysta z plików cookies. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zapoznaj się z naszą Regulaminem serwisu i Polityką Prywatności.