Komunikacja na linii farmaceuta szpitalny – pacjent
Chcąc dokonać oceny procesu komunikacji na linii farmaceuta szpitalny-pacjent w badanej placówce ochrony zdrowia w Pabianicach zadano pacjentom kilka pytań.
Pierwsze pytanie: Czy pamiętają Państwo o tym, że na wakacje należy zabrać ze sobą apteczkę? Największa grupa ankietowanych pacjentów – 20 na 26 osób uważała, że raczej pamięta, żeby na wakacje zabrać apteczkę.
Drugie pytanie z ankiety dotyczyło wiedzy z zakresu wyposażenia apteczki wakacyjnej i brzmiało następująco: Czy wiedzą Państwo, jaki asortyment powinien znajdować się w apteczce wakacyjnej? Największa grupa ankietowanych pacjentów – 15 na 26 potwierdziła, że raczej nie wie, jaki asortyment powinien znajdować się w apteczce wakacyjnej. Dlatego też, na skutek odpowiedzi respondentów, w celu poprawy wiedzy wśród pacjentów przeprowadzono szkolenie w którym wykorzystano plakat przedstawiający podstawowy asortyment, który powinna zawierać apteczka wakacyjna (rysunek 1.1).
Plakat informował pacjentów, jakie leki i wyroby medyczne warto zabrać na wakacje, wskazuje również jakie czynności powinno się wykonać w celu utrzymania najwyższej trwałości leków. Przed sporządzeniem apteczki wakacyjnej warto sprawdzić daty ważności leków i wyrobów medycznych oraz temperatury przechowywania. Leki powinny być przechowywane w opakowaniach oryginalnych, nie należy ciąć blistrów, zapewnić możliwość prostego odczytania daty ważności i serii. Priorytet spośród asortymentu w apteczce wakacyjnej stanowić powinny leki przyjmowane przewlekle, są one wypisywane przez lekarza, zatem nie można kupić ich bez recepty. Przed planowanym urlopem pacjent powinien upewnić się, czy posiada wystarczającą ilość leków, jeśli nie – koniecznie powinien umówić wizytę z lekarzem, w celu wystawienia recepty. Apteczka powinna zawierać również leki stosowane w leczeniu przeziębienia, leki przeciwbiegunkowe, przeciwwymiotne, przeciwgorączkowe oraz kremy z filtrem przeciwsłonecznym i środki opatrunkowe. Pacjent powinien mieć świadomość, iż nie zawsze w miejscowościach, w których spędza się urlopowy znajdują się apteki, a nawet jeśli, to czas pracy aptek może być skrócony.
Trzecie pytanie z ankiety dotyczyło wiedzy na temat bezpiecznego stosowania leków: Czy znają Państwo zasady bezpiecznej farmakoterapii? Największa grupa ankietowanych pacjentów – 18 na 26 uznaje, że raczej nie zna zasad bezpiecznej farmakoterapii.
Analizując odpowiedzi pacjentów, pojawiła się konieczność przekazania podstawowych informacji w zakresie bezpieczeństwa farmakoterapii. W tym celu zorganizowane zostały warsztaty i wykorzystana została ulotka edukacyjna, w której zamieszczono podstawowe informacje dotyczące konieczności przestrzegania właściwego dawkowania leków i odpowiedniego ich przechowywania (rysunek 1.2).
Czwarte pytanie w ankiecie dotyczyło znajomości tradycji, historii farmaceutycznych i ewolucji nauk farmaceutycznych: Czy wiedzą Państwo jak bardzo zmieniła się farmacja na przestrzeni wieków? Największa grupa pacjentów – 22 na 26 zdecydowanie nie wiedziała jak zmieniała się farmacja na przestrzeni wieków.
Analizując odpowiedzi pacjentów na to pytanie stwierdzono, że istnieje konieczność zapoznania pacjentów ze zmianami jakie zaszły w farmacji na przestrzeni dziejów. W wyniku tego zorganizowano wystawę dla pacjentów, która nosiła tytuł „Farmacja wczoraj i dziś”. Celem tej wystawy było przybliżenie tradycji aptekarskich, przedstawienie roli farmaceuty w opiece zdrowotnej oraz zachęcenie młodzieży do podjęcia praktyk i stażu w aptekach szpitalnych. Oglądać ją można było w głównym holu szpitala, a kolorowe obrazki oraz ciekawostki farmaceutyczne zachęcały pacjentów do czytania (rysunki 1.3).
Czytaj także: Farmaceuci szpitalni – pacjentom. Warsztaty farmaceutyczne w Pabianicach.