Wydawanie leków z apteki odbywa na kilka sposobów
Leki w trybie pilnym, wydawane są zawsze w pierwszej kolejności do godziny 11.00, a głównym środkiem transportu jest rura pneumatyczna czyli system, w którym cylindryczne pojemniki napędzane są przez sieć rur za pomocą sprężonego powietrza lub za pomocą podciśnienia. To bardzo sprawny i szybki system transportu leków na oddziały stosowany w Szpitalu. W ten sposób przesyłane są przede wszystkim leki stałe. Nie wskazane jest natomiast przesyłanie w ten sposób leków cytostatycznych oraz łatwo pieniących się. System ten służy także do przesyłania próbek przeznaczonych dla Działu Farmakokinetyki Klinicznej. Pozostałe leki przygotowane w wózkach modułowych odbierane są przez transport medyczny Szpitala o określonej godzinie i przewożone na określone piętra i oddziały szpitalne.
Trzecim sposobem jest bezpośrednie wydawanie leków przez personel apteczny w tzw. okienku wydawczym Apteki, dotyczy to np. leków dla pacjentów włączonych do badań klinicznych. Należy także wspomnieć o pacjentach ambulatoryjnych, którzy nie wymagają hospitalizacji, ale wymagają leczenia szpitalnego i odbierają leki na kolejne cykle leczenia, korzystając z usług Ambulatoryjnego Zakładu Opieki Farmaceutycznej, którego głównym celem jest promocja opieki farmaceutycznej nad pacjentem oraz racjonalizacja farmakoterapii.
Zwroty leków do Apteki
Leki, które nie zostaną podane pacjentowi w oddziale muszą zostać zwrócone do Apteki.
Jeżeli personel Apteki po sprawdzeniu zwróconego leku, stwierdzi, że nadaje się on do dalszego użytku, wówczas lek wraca do obszaru dawki jednostkowej i może zostać ponownie wykorzystany. Jeśli natomiast lek nie będzie mógł być wykorzystany ponownie jest utylizowany.
Opieka nad pacjentem ambulatoryjnym
Bardzo interesującym Działem jest także Dział Opieki Nad Pacjentem Ambulatoryjnym, w którym prowadzane są konsultacje farmaceutyczne, mające na celu nadzór nad bezpieczeństwem farmakoterapii pacjentów. Apteka w swojej strukturze posiada trzy pokoje, w których prowadzone są tego typu konsultacje.
Konsultacje z pacjentem przeprowadzane są zawsze podczas rozpoczęcia terapii, wizyt kontrolnych, wszelkich zmian dokonywanych w terapii, a także wtedy, kiedy pacjent o to poprosi. Jeżeli nie ma potrzeby do przeprowadzenia konsultacji, lek zostaje tylko wydany pacjentowi na podstawie recepty przez personel apteczny pracujący w tym Dziale.
Pod opieką Działu pozostają pacjenci chorujący na: reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, AIDS, mukowiscydozę, a także pacjenci onkologiczni.
Konsultacje farmaceutyczne dają możliwość spokojnej rozmowy z pacjentem i odbywają się w komfortowych i przyjemnych dla niego warunkach. Pacjent zostaje zaproszony do gabinetu przez farmaceutę, który po przedstawieniu się informuje go, w jakim celu został tutaj zaproszony.
Pierwsza wizyta konsultacyjna jest szczególnie ważna, ponieważ ma ona wpływ na skuteczność zastosowanej terapii i wpływa na sukces leczenia. Podczas tej wizyty farmaceuta zbiera dane pacjenta oraz dokonuje wnikliwej analizy recepty lekarskiej, w celu poznania schematu leczenia oraz danych klinicznych, które znajdują się na zleceniu lekarskim.
Farmaceuta musi również dowiedzieć się, czy pacjent przyjmował wcześniej tego typu leki.
Jakie leki obecnie przyjmuje zarówno regularnie jak i sporadycznie?, Czy stosuje suplementy diety? Czy ma alergię? Czy wystąpiły u niego reakcje niepożądane po przyjętych lekach? Czy cierpi na jakieś choroby przewlekłe? Ważną kwestią jest również sytuacja społeczno-ekonomiczna pacjenta, ponieważ ma ona duży wpływ na skuteczność terapii.
Farmaceuta sprawdza także wiedzę pacjenta na temat choroby i jej leczenia oraz dowiaduje się, jakie są jego potrzeby oraz obawy związane z leczeniem, co również przekłada się na sukces terapii. Po rozwianiu wątpliwości oraz po sprawdzeniu i potwierdzeniu, że pacjent zrozumiał wszystkie przekazane podczas konsultacji informacje, farmaceuta wydaje lek, wraz z niezbędnymi informacjami dotyczącymi jego dawkowania, formy podania, warunków przechowywania (jeśli jest to lodówka, lek jest dodatkowo oznaczony). Ponadto pacjent otrzymuje specjalną uproszczoną ulotkę informacyjną dotycząca zleconego leku i terapii, oraz numer telefonu i dane farmaceuty prowadzącego wywiad, aby pacjent mógł skontaktować się z nim w przypadku potrzeby i wątpliwości. Farmaceuta ustala również termin kolejnej wizyty.
Wizyty kontrolne mają na celu sprawdzenie przestrzegania terapii czyli Adherence, na które składają się dwa czynniki tj. stosowanie leku zgodnie z zaleceniem lekarskim Compliance oraz konsekwencja i wytrwałość pacjenta w przyjmowaniu leków Persistence.
Podczas wizyt kontrolnych zebrane zostają informacje dotyczące działań niepożądanych, a także wydane zostają pacjentowi leki na następny cykl leczenia.
Dużym ułatwieniem jest to, że farmaceuta w Hiszpanii ma możliwość sprawdzenia historii choroby pacjenta, stosowanych przez niego leków oraz wyników badań laboratoryjnych. Wszystkie te dane znajdują się w systemie komputerowym i obejmują one nie tylko wizyty pacjenta w Szpitalu, ale także inne odbyte przez niego wizyty lekarskie.
Są to ważne dla terapii informacje, często wykorzystywane pomocniczo podczas konsultacji farmaceutycznych przeprowadzanych w Dziale Opieki Nad Pacjentem Ambulatoryjnym.