Jakich zasad warto przestrzegać, aby się skutecznie porozumiewać?
W celu poprawy komunikacji z pracownikami uważam za pomocne przestrzeganie kilku zasad podczas przeprowadzania spotkań i rozmów:
- Chronemika – punktualne przybycie kierownika i pracowników na odprawę.
- Elementy otoczenia – przeprowadzanie odprawy we właściwych warunkach.
- Słuchanie w procesie negocjacji – usunięcie barier takich jak hałas, szum za oknem.
- Kinezjetyka – koncentrowanie się np. na twarzy, głowie rozmówcy i analizowanie mowy ciała.
- Samoprezentacja – wygląd fizyczny, ubranie pracowników.
- Zadawanie pytań otwartych, są one istotne w informacjach na temat celów i aspiracji rozmówców.
- Sprawdzanie stopnia zrozumienia naszego zdania przez drugą stronę.
- Zapytanie pracowników jak minął im weekend, jakie mają samopoczucie.
- Sprawdzenie realizacji zadań pracowników z poprzedniego tygodnia.
- Przedstawienie jasno celów na następny tydzień [6,7].
Podsumowanie
Pandemia SARS-CoV-2 wpłynęła na optymalizację procesu komunikacji między apteką szpitalną a oddziałami, poprzez zgłębienie wiedzy na temat negocjacji, zadawania pytań, sposobu udzielania odpowiedzi czy aspektu komunikacji niewerbalnej.
Trudna sytuacja, w której znalazła się ochrona zdrowia zaznaczyła ważną rolę apteki szpitalnej poprzez przygotowywanie do podawania remdesiwiru, udzielanie informacji z zakresu farmakologii, tworzenie ulotek edukacyjnych czy prezentacji dla personelu medycznego. Pandemia wpłynęła również pozytywnie na praktyczne wdrożenie wielu zasad komunikacyjnych i negocjacyjnych w aptece szpitalnej.
Źródła:
- W. Jankowski, T. Sankowski, Jak negocjować?
- A. Walecka, Negocjacje w prowadzeniu małego i średniego przedsiębiorstwa.
- ChPL – Remdesiwir
- A. Pease, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów.
- R. Rządca, P. Wujec, Negocjacje.
- G. Krzyminiewska, Techniki negocjacji.
- A. Walecka, Komunikacja lekarz-pacjent.