Czy kupowanie prezentów może być źródłem stresu?
Według badań, wspomniana komercjalizacja Świąt powoduje wzrastający poziom stresu i lęku (Vivid i in., 2009). Aby nie dopuścić do tego, aby kupowanie prezentów stało się udręką, nie warto stawiać na ilość prezentów i ich kwotowość, ale na budowanie przyjaznych, rodzinnych więzi z najbliższymi. Ważna jest także atmosfera w jakiej spędza się Święta.
Prezent nie musi być drogi, aby był wartościowy. Ważne, aby był przygotowany czy kupiony z potrzeby serca, by sprawić radość, ponieważ to jest najważniejsze w obdarowywaniu. Czytaj więcej: Relacje międzyludzkie w czasach epidemii.
Czy pomoc może być prezentem?
To co istotne, prezentem może być również pomoc w przygotowaniu Świąt. Naukowcy udowodnili, że mężczyźni dzielący się z partnerkami obowiązkami domowymi są spokojniejsi i szybciej się koncentrują, ponieważ nie mają wyrzutów sumienia, które pojawiają się, gdy nie zajmują się w ogóle domem.
Z kolei panie, które dzielą się obowiązkami są bardziej zrelaksowane i mają mniejsze ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych. To akurat jako kobiety wcale mnie nie dziwi. Nie ma nic magicznego w sytuacji, gdy styrana pani domu marzy o tym, aby goście najedli się i jak najszybciej wyszli, ponieważ chce odpocząć po tygodniu przygotowań.
Podsumowanie
Osoby, które traktują Święta jako wydarzenie rodzinne czy wspólnotowe, podczas którego najistotniejsze jest spędzanie czasu z bliskimi osobami, deklarują wyższy dobrostan psychiczny i satysfakcję z celebracji Świąt. Natomiast osoby, dla których liczą się bardziej finanse i aspekt materialistyczny, deklarują niższe poczucie szczęścia i satysfakcji (Kasser i Sheldon, 2002). Dlatego, aby nie zatracić magii Świąt, dbajmy o bliskość więzi, a nie ilość paczek pod choinką.
Źródła:
- The Psychology of Gift Exchange Mayet, C. & Pine, K. J., University of Hertfordshire, Internal Report 2010
- Self-Gifts: Phenomenological Insights from Four Contexts, David Glen Mick, Michelle Demoss, Journal of Consumer Research, Volume 17, Issue 3, December 1990
- https://www.nytimes.com/2007/12/11/health/11well.html