Badanie lub wywiad z pacjentem: od 2 sierpnia obowiązują ograniczenia w wystawianiu recept na środki odurzające i psychotropowe.
Zgodnie z nowymi zasadami lekarz musi przeprowadzić badanie/konsultację i ocenić wpływ leku na pacjenta. Badanie może mieć formę stacjonarną, ale również rozmowy przeprowadzonej z pacjentem zdalnie. Lekarz będzie także musiał sprawdzić ilość i rodzaj przepisywanych choremu dotychczas leków. Będzie mógł to zrobić za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta, systemu gabinetowego lub wywiadu z pacjentem, jeśli ten dotychczas nie logował się na IKP. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji towarzyszącej wystawianiu recept na środki odurzające i psychotropowe ma na bieżąco kontrolować NFZ.
Co istotne zmiana ta nie dotyczy lekarzy POZ, pod opieką których jest pacjent oraz nie obejmuje przepisywania recept w ramach kontunuacji leczenia, jeśli nie upłynęły 3 miesiące od ostatnich badań. Wynika to z faktu, że lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mają długotrwały i ciągły nadzór nad swoimi pacjentami oraz są dobrze zapoznani z historią ich leczenia. Jednak jak wyjaśnia CeZ w komunikacie dla pacjentów: Lekarz POZ, który przyjmie Cię w poradni w zastępstwie Twojego lekarza wyboru, ma obowiązek sprawdzić Twoje recepty. Jednak, pracując w tej samej poradni POZ, ma dostęp do Twojej historii leczenia. Nie musisz nic robić, by mu tę historię udostępnić.
Minister Zdrowia, Adam Niedzielski komentuje zmianę jako podyktowaną względami bezpieczeństwa pacjenta. W swojej komunikacji ministerstwo przypomina także o Telefonie Zaufania Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii: 800 199 990.
Centrum e-Zdrowia przypomina, że pacjent poprzez IKP oraz aplikację mojeIKP może przyznać dostęp do historii recept lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie. Poprzez edycję sekcji „Uprawnienia” i następnie „Udostępnij dane” można wskazać osobę, zakres i czas udostępnienia. Istnieje także możliwość udostępnienia lekarzowi recept w systemie gabinetowym.
W mediach społecznościowych pojawiły się sygnały od lekarzy, że mają problemy z wystawieniem e-recept pomimo spełnienia wymogów. W przypadku problemu z wystawieniem leku mimo weryfikacji udostępnionej historii recept, prosimy o zgłoszenie na e-recepta@cez.gov.pl – odpowiadało na te wpisy Centrum e-Zdrowia.