Jaką rolę w edukacji zdrowotnej Polaków odgrywają social media? Czym jest medycyna personalizowana? Na te i wiele innych pytań szukano odpowiedzi podczas VII Kongresu Patient Empowerment zorganizowanego w Warszawie przez Instytut Komunikacji Zdrowotnej.
Gdyby porównać pandemię do gry w karty, to rozdający, czyli wirus SARS-CoV-2, jest tym, który co chwilę ją przerywa mówiąc: „Sprawdzam!”. Kto bierze udział w tym trudnym rozdaniu? Pracownicy ochrony zdrowia, szpitale, przychodnie i przede wszystkim pacjenci. System opieki zdrowotnej został wystawiony w tym czasie na wielką próbę – przekonywali przedstawiciele Instytutu Komunikacji Zdrowotnej. Dlatego tak ważna jest dyskusja o tym, jak usprawnić system i zaplanować zmiany na przykład w obszarze edukacji szczepionkowej. Pandemia pokazała, że wiedza o skuteczności i działaniu szczepionek wciąż nie jest w Polsce wystarczająca.
„Chcę skupić się na Europejskim Tygodniu Szczepień, ponieważ główny przekaz jest taki – COVID-19 nie zniknął, a wciąż wiele osób nie zaszczepiło się, wiele dzieci nie jest chronionych. Dlatego tak ważna jest rozmowa między ludźmi, rodzicami i przedstawicielami systemu ochrony zdrowia o zaletach szczepień. To ważne, by zrozumieć dlaczego szczepienia są istotne” – mówiła przedstawicielka biura WHO w Polsce dr Paloma Cuchi.
Jednak by zrozumieć zalety szczepień trzeba mieć możliwość dotarcia do sprawdzonych informacji. A to nie jest łatwe w dobie zalewających nas codziennie fake newsów. Dlatego autorzy raportu „WebHealth Impact” przekonywali – sprawdzajmy źródła informacji, bądźmy czujni. Nie bójmy się nowoczesnych technologii, ale wykorzystujmy je do zdobywania i szerzenia sprawdzonych, merytorycznych treści.
„Nie możemy się bać marketingu wiralowego i treści zdrowotnych prezentowanych w nieco mniej poważnej konwencji, która jednocześnie zachowuje standardy naukowe. – mówił prof. Mateusz Jankowski z Zakładu Zdrowia Publicznego CMKP.
I przekonywał, że to influencerzy, którzy na co dzień pracują w ochronie zdrowia mogą odegrać niebagatelną rolę w edukacji zdrowotnej młodego pokolenia Polaków: – „Mikro i nanoinfluencerzy mają realną szansę na powodowanie zmian zachowań zdrowotnych. To jest duży potencjał, który nie został dostatecznie wykorzystany” i przekonywał: „W Polsce nadal brakuje pacjentów influencerów. To jest zupełnie inna perspektywa, która w znaczący sposób może przyczynić się do lepszego zrozumienia problemów zdrowotnych”.
Podczas dwóch dni kongresu w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbyły się debaty, wykłady i spotkania z przedstawicielami organizacji pacjentów, wybitnymi ekspertami w dziedzinie medycyny, farmakoekonomiki, badań klinicznych i decydentów odpowiedzialnych za kształt systemu ochrony zdrowia. Wszystko w myśl zasady, że zmiany są tym, co napędza rozwój.