Każda recepta elektroniczna, którą można zrealizować w innym państwie UE niż to, w którym została wystawiona, jest e-receptą transgraniczną. Jeśli w Twojej aptece pojawi się pacjent z taką receptą, nie odsyłaj go. Nie mów, że nie możesz zrealizować recepty, bo np. nie działa kod QR. Każdy pacjent ma prawo do równego traktowania i do wykupienia przepisanych mu leków. Często pacjent z e-receptą transgraniczną przebył bardzo długą drogę, by ten lek otrzymać w polskiej aptece.
Załóżmy, że obcojęzyczny pacjent przychodzi do Twojej apteki i pokazuje Ci receptę wystawioną w jego kraju. Może Ci pokazać receptę papierową lub e-receptę w telefonie albo na wydruku. Nie odmawiaj jej realizacji! Zobacz, jak to zrobić w kilku prostych krokach. W razie potrzeby miej kartkę z tymi krokami zawsze w pobliżu swojego stanowiska pracy.
Krok 1. Sprawdź, co znajduje się na wydruku
Jeśli pacjent poda Ci wydruk recepty, sprawdź, czy:
- spełnia warunki papierowej recepty transgranicznej – wówczas zrealizuj ją zgodnie z wymogami realizacji papierowej recepty transgranicznej,
- jest wydrukowaną receptą elektroniczną, wystawioną w kraju pacjenta – wówczas rozpocznij realizację e-recepty. Nie zrealizujesz e-recepty, skanując kod QR obowiązujący w kraju pacjenta. Dane z wydruku wprowadź ręcznie.
Krok 2. Zapytaj pacjenta o kraj pochodzenia
Jeśli dokument nie spełnia kryteriów recepty papierowej lub pacjent pokazał Ci go elektronicznie, zapytaj pacjenta o kraj pochodzenia. Wybierz moduł e-recepty transgranicznej w systemie aptecznym. Wybierz kraj, z którego pochodzi pacjent. Aktualnie możesz realizować e-recepty transgraniczne tylko z niektórych państw członkowskich. Ich lista znajduje się na portalu ezdrowie. Z pozostałych państw nie zrealizujesz e-recepty.
Krok 3. Pokaż pacjentowi INFORMACJĘ DLA PACJENTA
Możesz udostępnić papierową wersję, wskazać link do strony lub pokazać informację na ekranie – pacjent musi mieć możliwość zapoznania się z treścią. W systemie aptecznym, gdy wybierzesz kraj pochodzenia pacjenta, powinien być widoczny link do informacji w języku pacjenta (zależnie od systemu aptecznego). Jeżeli go nie ma, pokaż wersję w języku angielskim.
Informację dla pacjenta we wszystkich wersjach językowych znajdziesz też na portalu ezdrowie.
Zeskanuj kod i ściągnij informację dla pacjenta.
Krok 4. Zidentyfikuj pacjenta
Poproś pacjenta o pokazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem. Zidentyfikuj pacjenta na podstawie zdjęcia.
Krok 5. Wpisz dane do systemu
Dane musisz wprowadzić do systemu aptecznego ręcznie. Wpisz dane identyfikujące pacjenta, których wymaga system. Dane, o które prosi system, zależą od kraju pochodzenia pacjenta i są wyświetlane na ekranie w języku polskim. Pacjent może Ci podyktować dane lub pokazać je na dokumencie tożsamości.
Krok 6. Zweryfikuj dane pacjenta
System wyświetli na ekranie wprowadzone dane pacjenta. Zweryfikuj je z danymi w dokumencie tożsamości pacjenta.
Krok 7. Zrealizuj e-receptę tak jak krajową
W zależności od kraju przejdź do realizacji e-recepty albo wpisz dodatkowe informacje, o które poprosi Cię system, np. numer recepty. Pacjent może Ci go podyktować lub pokazać na kartce czy telefonie. Na ekranie zobaczysz wizualizację e-recepty z danymi, takimi jak np.:
- nazwa leku (jeśli jest dostępna),
- nazwa międzynarodowa,
- kod ATC,
- dawka,
- substancje czynne.
Krok 8. Wydaj lek
Wydaj lek zgodnie z polskimi przepisami dotyczącymi realizacji e-recept transgranicznych (np. wydawanie zamiennika).
Transgraniczna e-recepta jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Za treści publikacji odpowiada wyłącznie Centrum e-Zdrowia i nie musi ona odzwierciedlać opinii Unii Europejskiej.
e-recepta-transgraniczna-ulotkaInformacja prasowa Centrum e-Zdrowia