OIA w Warszawie zamieściła komunikat mazowieckiego WIF dotyczący obowiązku zgłaszania nieobecności kierownika apteki. Pismo wyjaśnia, w jakich sytuacjach i w jakiej formie ma być dokonywane zgłaszanie zastępstwa osoby kierującej apteką.
Komunikat odnosi się do przepisu § 12. 1. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 października 2022 r. w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki (Dz.U. 2022 poz. 2363 ze zm.), obowiązujący od dnia 3 czerwca 2023 roku, który stanowi, iż:
W przypadku wyznaczenia osoby zastępującej kierownika apteki na czas jego nieobecności dane tej osoby przekazuje się na piśmie do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego.
Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wyjaśnia, że przepis ten nie stanowi o obowiązku informowania wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o każdorazowej nieobecności kierownika wynoszącej poniżej 30 dni. Wskazuje natomiast, że obowiązek przekazania na piśmie do WIF danych osoby zastępującej kierownika apteki dotyczy sytuacji, gdy w okresie poniżej 30 dni, na czas nieobecności kierownika faktycznie zostało ustanowione zastępstwo, a osoba zastępująca kierownika, formalnie została upoważniona do wykonywania wszystkich czynności zastrzeżonych przepisami prawa.
Zgodnie z treścią komunikatu pismo z zawiadomieniem można przekazać w oryginale w postaci papierowej – opatrzone pieczątką i podpisem kierownika apteki. Dokument można złożyć także w formie elektronicznej, jednak wówczas winno ono być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Wymogu zachowania formy zgłoszenia pisemnego – zgodnie z zapisami Kodeksu postępowania administracyjnego – nie spełni natomiast skan czy też inne cyfrowe odwzorowanie dokumentu sporządzonego w formie papierowej.