Azjatki słyną ze swojej nieskazitelnej, alabastrowej skóry. Predyspozycje genetyczne odpowiadają za to tylko częściowo, najważniejszą rolę pełni tu zamiłowanie do pielęgnacji. O tym, jak duży to jest trend świadczy fakt, iż w wielu krajach europejskich w dużych perfumeriach czy galeriach handlowych są osobne działy z kosmetykami dla Azjatek. Z drugiej strony już od kilku lat Europa (i nie tylko) zachwyca się kosmetykami z Korei czy Japonii.
Na czym polega popularność produktów? Azjatki inwestują przede wszystkim w kosmetyki pielęgnacyjne. W odróżnieniu od Europejek czy Amerykanek, które to większe fundusze przeznaczają na produkty do makijażu. Koreanki nie używają kryjących podkładów i pudrów, chętnie ujednolicają koloryt cery kremami tonującymi, BB czy CC. Takie produkty są dokładnie dopasowane do potrzeb skóry i nie powodują pogorszenia jej stanu. Dużą uwagę w pielęgnacji azjatyckiej poświęca się nie tylko samym kosmetykom, ale także masażom. Koreańskim ideałem jest „chok-chok”, „glass skin”, czyli gładka, świetlista cera niczym tafla lustra.
Pielęgnacja azjatycka to dwa dominujące trendy: K-beauty (koreańska) i J- beauty (japońska), pojawia się także C-beauty (chińska).
Czytaj także: Peptydy w kosmetykach.
Pielęgnacja koreańska (K- beauty)
Dbanie o skórę to dla Azjatek i obowiązek, i przyjemność. Rutyna pielęgnacyjna oparta jest na „layeringu”, czyli nakładaniu wielu preparatów w odpowiedniej kolejności. W przypadku pielęgnacji koreańskiej mówi się o kultowych 10 krokach, na które składają się:
- Oczyszczanie I etap – Oczyszczanie jest procesem dwuetapowym. Pierwszy produkt ma za zadanie usunąć makijaż, filtry UV i zanieczyszczenia rozpuszczalne w tłuszczach. Jest to kosmetyk używany bez wody. W zależności od rodzaju skóry, jej potrzeb czy osobistych preferencji może to być: olej, emulsja, płyn micelarny, balsam, masło lub mleczko. Produkt nanosi się na suchą skórę. W przypadku płynu micelarnego czy mleczka najwygodniej zrobić to wacikiem kosmetycznym. W przypadku oleju czy gęstego balsamu zaleca się rozprowadzić produkt równomiernie opuszkami palców, masować, a następnie spłukać ciepłą wodą.
- Oczyszczanie II etap – Drugi produkt ma na celu usunięcie zanieczyszczeń rozpuszczalnych w wodzie oraz pozostałości z I etapu oczyszczania. W tym kroku używa się pianki lub żelu. Nanosi się je na zwilżoną skórę, masuje skórę i zmywa wodą.
- Peeling – należy go uwzględnić w pielęgnacji wieczornej (w zależności od rodzaju skóry 1-2 razy na tydzień). Dozwolone są różne rodzaje peelingów, ale najpopularniejsze są chemiczne oparte na kwasach m.in.: salicylowym, glikolowym i migdałowym.
- Tonizowanie – ma na celu przywrócenie właściwego pH.
- Esencja – To wodny roztwór o lekkiej konsystencji. Ma działanie nawilżające. Na polskim rynku mało jest jeszcze produktów tego typu.
- Serum – Kosmetyk w formie roztworu lub emulsji, zawiera wysokie stężenie substancji aktywnych. W pielęgnacji warstwowej można stosować kilka tego typu produktów w ramach jednego rytuału. Wszystko zależy od kondycji skóry, jej potrzeb oraz składu kosmetyku. Zasada jest taka, że nakładamy je zawsze od najlżejszej, wodnej konsystencji po olejową. W pielęgnacji azjatyckiej niekiedy stosuje się też ampułki – podobne do serum, ale o wyższym stężeniu substancji aktywnych, zazwyczaj konfekcjonowane w szklanych buteleczkach z pipetką.
- Maska – zaleca się nakładać 2-3 razy w tygodniu (kremową lub w płachcie).
- Krem pod oczy – Należy go delikatnie wklepywać opuszkami palców od wewnętrznego do zewnętrznego kącika nie naciągając skóry. Skóra wokół oczu jest cienka i podatna na powstawanie zmarszczek.
- Krem nawilżający – dobiera się na podstawie potrzeb skóry. W kremach występują emolienty, humektanty, składniki okluzyjne i ceramidy. W zależności od rodzaju skóry dobiera się krem z większą zawartością poszczególnych składników. Przewaga emolientów będzie korzystna dla skóry normalnej, suchej i mieszanej, środków tworzących okluzję dla skóry dojrzałej, suchej i odwodnionej. Produkty z ceramidami, które odbudowują barierę hydrolipidową, polecane są do skóry wrażliwej, suchej i skłonnej do podrażnień.
- Krem z filtrem UV (pielęgnacja poranna) – powinien mieć SPF min. 30, a także ochronę przed UVA. Osobny produkt jest zalecany nawet, gdy krem nawilżający zawiera filtry UV (z reguły są to niższe wartości SPF 15-20).
Powyższe kroki to w pielęgnacji azjatyckiej podstawa. Produktem najbardziej kojarzącym się z trendem pielęgnacji koreańskiej są maski w płachcie. Są teraz bardzo popularne i to właśnie dzięki wpływom z Korei ma je w swojej ofercie coraz więcej także polskich marek kosmetycznych. Maski mają różne kształty i kolory, bo K-beauty kładzie duży nacisk na wygląd produktów i opakowań. Są kolorowe, zabawne, mają ciekawe nazwy, wyróżniają się na tle innych.
Czytaj także: Pielęgnacja włosów: równowaga PEH i olejowanie od podstaw.