Newsletter
Aptekarz Polski
Archiwum
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Aptekarz Polski
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Trendy

Dlaczego kupujemy rzeczy, których nie potrzebujemy?

mgr Aneta StynskaAutormgr Aneta Stynska
10/08/2020
Dlaczego kupujemy za dużo?

fot. Canva.com

Podobno „pieniądze szczęścia nie dają – dopiero zakupy”. Jak się okazuje, ten znany cytat autorstwa Marilyn Monroe znajduje potwierdzenie w wynikach badań.  

Podczas zakupów wzrasta poziom dopaminy w mózgu, co powoduje odczuwanie przyjemności i łagodzenie napięcia. Badania przeprowadzone przez dr Yu-Hung Chang z Institute of Population Health Sciences wśród Tajwańczyków powyżej 65 r.ż. wykazały, że kobiety i mężczyźni, którzy codziennie robią zakupy, żyją dłużej od rówieśników wybierających się po sprawunki raz na tydzień bądź rzadziej (Journal of Epidemiology & Community Health). Jak jednak nie wpaść w pułapkę zakupów nadmiernych, niepotrzebnych i uzależniających? Czytaj więcej: Jak pandemia wpłynęła na decyzje zakupowe pacjentów i na samych farmaceutów?

Dlaczego kupujemy pod wpływem reklam?

Jako konsumenci, jesteśmy zachęcani do wydawania pieniędzy na każdym kroku poprzez wszechobecne reklamy, wystrój sklepów czy akcje promocyjne. Przekaz reklam jest zawsze ten sam – aby poczuć spełnienie, szczęście i być w gronie atrakcyjnych ludzi, należy kupić dany produkt. Może to być szampon, woda mineralna, prezerwatywy, kredyt, wycieczka wakacyjna, kurs języka obcego, wizyta u stomatologa czy proszek do prania. W okresach związanych ze świętami czy wydarzeniami okolicznościowymi np. Dniem Dziecka, Matki czy rozpoczęciem roku szkolnego, ilość reklam znacząco wzrasta. Działy marketingu prześcigają się w pomysłach, które zachęcą konsumentów do zakupów.

W punktach sprzedaży przekaz reklamowy może być dodatkowo wsparty aranżacją przestrzeni, muzyką, zapachem lub światłem. Zabiegi te mają na celu wzbudzić w odbiorcach przekonanie, że nasze dalsze życie nie może obyć się bez określonego produktu. Im więcej emocjonalnego przekazu zawiera reklama, tym bardziej jej ulegamy. Marketerzy wiedzą, że według badań (m.in. na University of British Columbia), wybory emocjonalne częściej prowadzą do większej satysfakcji i stosują te zalecenia w swojej pracy. Któż bowiem nie chce żyć miło, łatwo i przyjemnie… zatem zmierzamy prosto do kasy i wydajemy więcej, niż zaplanowaliśmy. Kupujemy po prostu rzeczy często niepotrzebne.

Nastrój a zakupy – kiedy wydajemy więcej?

Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda sprawdzili, że mniej pieniędzy w portfelu zostaje, gdy zakupy opłacane są gotówką, w porównaniu do płacenia kartą. Ale to nie koniec ciekawostek. Nawet czterokrotnie więcej wydają osoby znajdujące się w gorszym nastroju. Najczęściej w ogóle nie zdają sobie sprawy z tego, że to zły humor przyspiesza opróżnianie ich portfela.

Smutek powoduje, iż ludzie mają poczucie nicości i beznadziei. To zachęca do wydawania większych kwot, aby poczuć się bardziej wartościowym. Z kolei będąc na zakupach w dobrym nastroju, stan atrakcyjności zakupów i przekonanie o słuszności dokonanego wyboru utrzymuje się nawet przez 24 godziny po zakupach, dając tym samym więcej satysfakcji.

Czy można kupić „kapitał wspomnień”?

Inni badacze, psycholodzy z San Francisco State University ustalili, że wydanie pieniędzy na bilet do teatru, kolację w restauracji lub ciekawą wycieczkę sprawia więcej radości niż zakup jakiegoś dobra materialnego (np. nowego ubrania). Wynika to z tego, że zaspokojenie potrzeb wyższych, takich jak utrzymanie więzi społecznych daje więcej satysfakcji. Wspomnienia związane z takimi wydarzeniami trwają dłużej, a przez to są lepiej zapamiętywane. Wspólne doświadczenia, celebrowanie spotkań, budują tzw. „kapitał wspomnień”, który dłużej nas uszczęśliwia. Z tego tez powodu wspominki z wakacji czy wycieczek potrafimy opowiadać sobie przez lata.

Strona 1 z 4
12...4Następny
Tagi: psychologiauzależnieniazaburzenia behawioralne
UdostępnijPodziel się

Chcesz otrzymywać powiadomienia o najważniejszych aktualnościach?

WYŁĄCZ
mgr Aneta Stynska

mgr Aneta Stynska

Aneta Styńska - psycholog, terapeuta par, specjalista do spraw przemocy w rodzinie. Pomysłodawczyni i założycielk internetowej poradni psychologicznej Psychorada.pl Zajmuje się poradnictwem psychologicznym, terapią dzieci i młodzieży oraz pomocą psychologiczną dla par. W obszarze jej zainteresowań ważne miejsce zajmuje również pomoc osobom z zaburzeniami odżywiania oraz psychologia osiągnięć.

Powiązane artykuły

S.A.R.A.H. – cyfrowa asystentka zdrowia stworzona przez WHO

S.A.R.A.H. – cyfrowa asystentka zdrowia stworzona przez WHO
Autormgr farm. Olga Sierpniowska

S.A.R.A.H. to skrót od Smart AI Resource Assistant for Health - jest to stworzony przez Światową Organizację Zdrowia prototyp cyfrowego...

Czytaj więcejDetails

Aż do 60% przypadków miażdżycy może mieć podłoże genetyczne

Aż do 60% przypadków miażdżycy może mieć podłoże genetyczne
AutorInformacja prasowa

Choroby układu krążenia o podłożu miażdżycowym są odpowiedzialne za jedną trzecią zgonów na całym świecie.

Czytaj więcejDetails
Następny wpis
FDA zatwierdza olicerydynę

FDA zatwierdziła olicerydynę - agonistę opioidowego

Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego

Przeczytaj również

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 224

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 224

Farmaceuci – niewykorzystany potencjał systemu szczepień dorosłych

Farmaceuci – niewykorzystany potencjał systemu szczepień dorosłych

Problemy i wyzwania związane z podaniem dziecku leku

Problemy i wyzwania związane z podaniem dziecku leku

Porozmawiajmy o… „zielonych receptach” [WYWIAD]

Porozmawiajmy o… „zielonych receptach” [WYWIAD]

Z receptariuszami dookoła świata. Kanada, część 3

Z receptariuszami dookoła świata. Kanada, część 3

Znajdź nas na Facebooku!

Subskrybuj powiadomienia

Nie przegap nowych wpisów - zapisz się na powiadomienia!

Zapisz się na powiadomienia
  • Kontakt
  • Dla reklamodawców
  • Dla autorów
  • Regulamin serwisu i Polityka Prywatności
Aptekarz Polski. Pismo Naczelnej Izby Aptekarskiej

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu Serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję
Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aptekarz Polski
  • Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 223 (201e)
  • Akademia Aptekarza Polskiego – szkolenie [punkty edukacyjne]
  • Aktualności
  • Wiedza
  • Receptura
  • Trendy
  • Prawo
  • Farmacja szpitalna
  • WIDEO
  • Podcasty
  • WYWIADY
  • Opinie ekspertów

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Ta strona korzysta z plików cookies. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Zapoznaj się z naszą Regulaminem serwisu i Polityką Prywatności.