Piąte pytanie w ankiecie dotyczyło opinii na temat sensu wdrożenia edukacji zdrowotnej w grupie małych pacjentów. Pytanie to brzmiało następująco: Czy widzicie Państwo konieczność edukacji dzieci w zakresie profilaktyki zdrowotnej?
Największa grupa ankietowanych pacjentów – 25 na 26 uznaje, iż zdecydowanie widzi konieczność edukacji zdrowotnej dzieci. Oznacza to, że istnieje duże zainteresowanie wśród respondentów działaniami edukacyjnymi. W odpowiedzi na zainteresowanie edukacją dzieci w zakresie profilaktyki zdrowotnej przeprowadzono kolejną akcję edukacyjną – Akademię Małego Farmaceuty. Celem spotkań z małymi pacjentami było zapoznanie dzieci ze światem farmacji, przedstawienie wpływu działania leków na organizm, zasady właściwego przyjmowania leków. Zajęcia miały charakter gier i zabaw, zaś w nagrodę dzieci otrzymywały kolorowe dyplomy (rysunek 1.4).

Szóste pytanie w ankiecie dotyczyło chęci uczestnictwa w degustacjach ziołowych. Pytanie brzmiało następująco: Czy chcieliby Państwo uczestniczyć w degustacji mieszanek ziołowych? Największa grupa ankietowanych pacjentów – 25 na 26 zdecydowanie chciała wziąć udział w takiej akcji. W odpowiedzi na wykazane przez badanych zainteresowanie, zorganizowano kolejny dzień z degustacją ziół w szpitalu. Podczas spotkania, omówiono właściwe procesy przygotowania naparów, dawkowania, przechowywania oraz zaproszono obecnych na degustację naparów. Rozmawiano również z pacjentami na temat skuteczności mieszanek ziołowych i interakcji z lekami syntetycznymi (Rysunek 1.5.).

Siódme pytanie w ankiecie dotyczyło istotności zapoznania studentów pielęgniarstwa, farmacji oraz uczniów szkół średnich z działaniem apteki szpitalnej. Czy uważacie Państwo za istotne zapoznanie studentów pielęgniarstwa i farmacji z apteką szpitalną? Największa grupa ankietowanych pacjentów – 20 na 26 uważa, że zdecydowanie studenci i uczniowie powinni poznać funkcjonowanie apteki szpitalnej.
W odpowiedzi na uzyskane wyniki, wspólnie z pracownikami apteki zapoznano studentów i uczniów z pracą apteki. Omówiono z nimi wytyczne dotyczące żywienia pozajelitowego. W boksie aseptycznym przeprowadzono proces suplementacji worków żywieniowych. Zapoznano studentów pielęgniarstwa z procedurami boksu aseptycznego i opowiedziano, na czym polega współpraca między oddziałami a apteką. Podczas wizyty studentów i uczniów w aptece zaprezentowano system komunikacyjno-informatyczny, z którego korzysta się w szpitalu.

Jak widać, badani pacjenci czują potrzebę bycia informowanymi w zakresie edukacji zdrowotnej. Farmaceuci szpitalni wychodząc tym potrzebom naprzeciw, podejmują szereg różnych inicjatyw. Tworzenie komunikatów dla pacjentów z zakresu bezpiecznej farmakoterapii w postaci plakatów czy ulotek informacyjnych jest skutecznym narzędziem w porozumiewaniu się z nimi. Organizowanie warsztatów edukacyjnych, szkoleń dla najmłodszych stanowi ważny aspekt komunikacji na linii pacjent-farmaceuta. Zapoznanie pacjentów – w tym uczniów szkół średnich – z historią farmacji oraz z funkcjonowaniem apteki szpitalnej stanowi doskonały proces komunikacji, umożliwia bezpośrednią możliwość zadawania pytań przez pacjentów oraz może stać się inspiracją dla pacjentów do zgłębiania nauk farmaceutycznych już na studiach.
Podsumowanie i wnioski
Komunikacja odgrywa bardzo istotną rolę codziennej pracy farmaceuty szpitalnego. Jak wskazuje literatura, komunikacja jest ważnym aspektem w funkcjonowaniu różnych instytucji, w tym placówek ochrony zdrowia. Rola farmaceuty szpitalnego w procesie komunikowania się z pacjentem jest bardzo istotna. Znajomość metod komunikacji werbalnej i niewerbalnej znacznie ułatwia farmaceucie kontakt z pacjentem. Pacjenci chętnie biorą udział w akcjach prozdrowotnych organizowanych przez farmaceutów szpitalnych. Przeprowadzona ankieta określiła duży stopień potrzeby ingerowania farmaceuty w proces edukacyjny pacjentów.
Czytaj dalej: Czy da się zoptymalizować codzienną komunikację apteki z oddziałem?