
Rynek farmaceutyczny w listopadzie 2009r. osiągnął wartość sprzedaży 2 327 mln pln, tj. o 19,50% więcej niż w listopadzie 2008r.
W listopadzie wartość całego rynku osiągnęła wzrost o 380 mln PLN (+19,50%) w porównaniu do listopada ub. r. Największy udział w listopadowych wynikach miał segment sprzedaży odręcznej, który w osiągnął wzrost o 226 mln PLN, tj. o 34,50%. Udział segmentu sprzedaży odręcznej w całkowitym wzroście rok do roku stanowił aż 59,47%.
Pozostałe segmenty leków również wzrosły, choć nie aż tak rekordowo jak sprzedaż odręczna. Segment leków refundowanych w listopadzie zanotował wzrost wartości sprzedaży o 10,44% w porównaniu do listopada ub. r., a segment leków pełnopłatnych wzrósł w analogicznym okresie o 15,41%.
Cały rynek wzrósł również względem października br. o 35 mln PLN (+1,54%). Również i w tym przypadku największy wzrost wartości sprzedaży przypadł segmentowi sprzedaży odręcznej, który zwiększył wartość sprzedaży względem października br. o 6,21%.
Do tak dużej zmiany wartości sprzedaży rynku, a w szczególności segmentu sprzedaży odręcznej przyczyniła się w listopadzie duża liczba zachorowań na przeziębienia, grypę, czy inne infekcje grypopodobne. Dodatkowo nałożyła się na to nowa grypa, spowodowana wirusem grypy AH1N1, która odpowiada za znaczną liczbę zachorowań na grypę. Przy sprzyjającej tego typu infekcjom pogodzie listopad był miesiącem, na który przypadł szczyt zachorowań na grypę. W związku z tym wzrosło znacznie zapotrzebowanie na produkty związane z łagodzeniem objawów chorób układu oddechowego, jak również i prewencją (witaminy, leki wzmacniające odporność, leki przeciw bólowym itp.).
Wartość rynku farmaceutycznego w 2009 roku wciąż rośnie. Porównując wartość sprzedaży leków w okresie od stycznia do listopada w br. i w roku ub. r, to nastąpił wzrost o 8,83%, tj. o 1 913 mln PLN. Największy wzrost wartości sprzedaży osiągnął segment sprzedaży odręcznej, który wzrósł o 14,66% (1 069 mln PLN). Aż 55,89% wartości rynku stanowił wzrost sprzedaży produktów leczniczych będących dostępnych w sprzedaży odręcznej. Natomiast segmenty leków na receptę rosły wolniej. I tak leki refundowane zanotowały wzrost o 530 mln PLN (+5,22%), a leki pełnopłatne wzrosły 313 mln PLN (+7,42%).
Średnia cena dla produktów sprzedawanych przez apteki w listopadzie br. wyniosła 15,19 pln. W porównaniu do średniej ceny z listopada ub. r. (14,52 pln) oznacza to wzrost ceny o 4,61%. Natomiast względem października br. (15,36 pln). średnia cena spadła o 1,11%. Średnia marża w listopadzie br. na produkty sprzedawane w aptece wynosiła 27,45% i była wyższa względem analogicznego okresu ub. r. o 2,14 pp. Największy wzrost marży przypadł segmentowi sprzedaży odręcznej, dla której marża zwiększyła się o 2,63 pp. Marża apteczna w br. zwiększa się od wakacji, w listopadzie rosła dalej. Wobec marży z poprzedniego miesiąca br., wzrosła o 0,69 pp.
Wartościowo dopłata pacjenta na lekach refundowanych w listopadzie br. wyniosła 287 mln pln, czyli była o 1,38% większa niż przed rokiem (283 mln pln).
Refundacja Państwa w listopadzie 2009r. była wyższa aż o 14,52% (720 mln pln) od wartości refundacji w analogicznym okresie ub. r. (629 mln pln). W związku z tym udział refundacji Państwa wzrósł z 68,98% w listopadzie ub. r. do 71,52% w listopadzie 2009r.
Natomiast w przypadku całości wydatków ponoszonych przez pacjentów na leki w aptekach udział pacjenta we współpłaceniu za leki zakupione w aptece w listopadzie 2009r. wynosił (69,06%) i wzrósł o 1,35 pp względem listopada u.br. (67,72%). Pacjenci wydali w aptekach o 288 mln pln więcej niż w analogicznym okresie ub. r. W listopadzie ub. r. pacjenci wydali 1 319 mln pln, natomiast w listopadzie br. 1 607 mln pln, tj. o 21,88% więcej.
Prezes PharmaExpert