Centrala NFZ opublikowała wytyczne dotyczące szczepień przeciw COVID-19 dla szpitali węzłowych, szpitali niewęzłowych, ZOL-i oraz uzdrowisk.
Jak wyglądać będzie wykorzystanie poszczególnych systemów informatycznych przy obsłudze szczepień przeciwko COVID-19?
W komunikacie czytamy, że zamawianie szczepionek odbywać się będzie poprzez System Dystrybucji Szczepionek (sds.mz.gov.pl), służący także do potwierdzania przyjęcia dostawy oraz raportowania strat. Zamówienia będą weryfikowane i akceptowane przez Agencję Rezerw Materiałowych i przekazywane do realizacji przez hurtownię farmaceutyczną. Realizacja dostaw będzie odbywać się do punktu szczepień.
W grudniu poprzez SDS możliwe będzie zamówienie szczepionek firmy Pfizer, a prawdopodobnie od połowy stycznia 2021 – szczepionek innych firm.
Pacjent otrzyma potwierdzenie o szczepieniu
Po zaszczepieniu (po podaniu drugiej dawki szczepionki) system P1 będzie generował kod QR stanowiący potwierdzenie szczepienia (z poziomu aplikacji gabinet.gov.pl lub systemu gabinetowego/szpitalnego z którego na co dzień korzysta dany podmiot, w zależności od gotowości danego dostawcy).
Formy otrzymania przez pacjenta kodu QR to:
• pobranie elektronicznie na Internetowym Koncie Pacjenta
• pobranie elektronicznie w aplikacji mObywatel
• otrzymanie wydruku w punkcie szczepień, w którym przeprowadzono szczepienie
Funkcjonalność kodów QR będzie dostępna w systemie P1 od ok. 02.2021.
Jak będą zgłaszanie niepożądane odczyny poszczepienne?
NOP będą mogły być zgłaszane na dotychczasowych zasadach, a od najprawopodobniej lutego – elektronicznie z poziomu aplikacji gabinet.gov.pl w dedykowanym elektronicznym formularzu zintegrowanym z systemem IT Państwowej Inspekcji Sanitarnej (SEPIS).
Jak będzie wyglądać modelowy proces?
Wytyczne zawierają także opis modelowego procesu szczepienia od otrzymania skierowania do podania drugiej dawki dla poszczególnych typów placówek.