Naczelna Izba Aptekarska udostępniła trzy ważne stanowiska Naczelnej Rady Aptekarskiej. Dotyczą one kształcenia farmaceutów i uprawnień wymaganych do świadczenia wybranych form opieki farmaceutycznej, potrzeby zmian w rozporządzeniu w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki oraz szczepień ochronnych przeprowadzanych w aptece ogólnodostępnej przez farmaceutów.
Stanowisko numer VIII/1/2023 z dnia 6 lutego 2023 zatytułowane jest “w sprawie nieuprawnionych prób określania zakresu, zasad i form kształcenia farmaceutów wymaganego do sprawowania wybranych form opieki farmaceutycznej“. W szczególności zwrócono w nim uwagę, iż “(…) zgodnie z obowiązującymi przepisami (…) zakres kompetencji zawodowych farmaceuty obejmuje sprawowanie opieki farmaceutycznej i żaden z obowiązujących przepisów nie ogranicza tych uprawnień, w tym nie uzależnia jej sprawowania od ukończenia studiów w konkretnych jednostkach akredytacyjnych“. Wyrażono także sprzeciw przeciwko “(…) wszelkim nieuprawnionym prawnie i merytorycznie próbom faworyzowania konkretnych osób lub jednostek” oraz opinię, iż przedstawienie Ministrowi Zdrowia raportu zawierającego wnioski wynikające z ewaluacji pilotażu należy do zadań Narodowego Funduszu Zdrowia, a nie do “podmiotów i osób realizujących lub koordynujących pilotaż“.
Stanowisko numer VIII/2/2023 a dnia 6 lutego 2023 poświęcone jest sprawie szczepień ochronnych przeprowadzanych w aptece ogólnodostępnej przez farmaceutów. Czytamy w nim, iż “Naczelna Rada Aptekarska z uznaniem przyjmuje decyzje i działania władz publicznych zmierzające do ustanowienia norm prawnych uprawniających farmaceutę do wystawienia recept farmaceutycznych na produkty immunologiczne niezbędne do przeprowadzania szczepienia ochronnego przeciw grypie w aptece ogólnodostępnej“. Jednocześnie NRA zwraca się do Ministra Zdrowia o podjęcie działań w celu wprowadzenia regulacji prawnych poszerzających katalog szczepień ochronnych i badań kwalifikacyjnych, które mogą prowadzić farmaceuci oraz umożliwiających farmaceucie wystawianie recept farmaceutycznych na produkty immunologiczne niezbędne do przeprowadzania szczepienia ochronnego podlegające refundacji ze środków publicznych.
Stanowisko Nr VIII/1/2023 z dnia 25 stycznia 2023 ponownie nawiązuje do potrzeby pilnej zmiany rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 października 2022 roku w sprawie podstawowych warunków apteki. NRA oczekuje doprecyzowania przepisów oraz usunięcia obowiązku całodobowego monitorowania wilgotności oraz obowiązku zapewniania w aptekach “wyposażenia do całodobowego monitorowania temperatury mającego świadectwo wzorcowania wydane przez akredytowane laboratorium wzorcujące oraz system umożliwiający odpowiednio zapis temperatury lub wilgotności oraz powiadamianie o przekroczeniach w zakresie parametrów temperatury lub wilgotności“. NRA argumentuje, iż wymóg ciągłego monitorowania temperatury jest niezasadny, ponieważ “w pomieszczeniach nie występują nagłe i niespodziewane skoki temperatury“. Jednocześnie zwrócono uwagę na fakt, że producenci leków nie podają wymagań odnoszących się do poziomu wilgotności, zatem za “całkowicie niezasadny i zbędny należy uznać wymóg zapewnienia w pomieszczeniach, w których sporządza lub przechowuje się leki, wyposażenia do całodobowego monitorowania wilgotności“. Koszt implementacji powyższych rozwiązań oceniono na 100 milionów złotych, który przy trudnej sytuacji ekonomicznej aptek oceniono jako “dotkliwy” i “mogący spowodować skutki odwrotne od zamierzonych“.
Jednocześnie w ocenie NRA rozporządzenie posiada wadę prawną polegającą na tym, iż zgodnie z paragrafem 17 rozporządzania, z dniem 3 grudnia utraciło moc poprzednie rozporządzenia (z dnia 18 października 2002 roku) w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki. Wynika z tego, że w okresie od 3 grudnia 2022 roku do 3 czerwca 2023 roku “nie można jednoznacznie stwierdzić, czy jakikolwiek wymóg wynikający z Rozporządzenia musi być spełniony.”