Rynek apteczny w marcu 2022 r. zanotował sprzedaż na poziomie 4091.5 mln PLN. Jest to więcej o 560.4 mln PLN niż w analogicznym okresie 2021 roku (15.9%). Natomiast w porównaniu do lutego 2022 wartość sprzedaży wzrosła o 609.7 mln PLN (17.5%).

Statystyczna apteka
W marcu 2022 r. wartość sprzedaży dla statystycznej apteki wyniosła 313.5 tys. PLN. Średnia wartość przypadająca na aptekę była o 49 tys. PLN wyższa od wartości w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Średnia cena* produktów sprzedawanych w aptekach w marcu 2022 r. wyniosła 24.6 PLN. W porównaniu do analogicznego okresu 2021 średnia cena była wyższa o 4.1%, a wobec poprzedniego miesiąca wzrosła o 0.2%. Z monitorowanych segmentów największy procentowy wzrost cen względem poprzedniego roku miał miejsce w segmencie leków pełnopłatnych (+6.7%).

Marża apteczna w marcu wyniosła 25.4% i wzrosła o 2% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Względem lutego 2022 marża nie uległa zmianie.

Pacjent
W marcu 2022 statystyczną aptekę odwiedziło średnio 4550 pacjentów. To o 14.9% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. W porównaniu do poprzedniego miesiąca liczba pacjentów wzrosła o 15.5%.

Średnia wartość sprzedaży przypadająca na pacjenta wyniosła w marcu 2022 r. 68.9 PLN i była o 3.2% wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku (66.8 PLN). Natomiast względem lutego 2022 (67.6 PLN) wartość ta wzrosła o 1.9%. Udział refundacji w średniej wartości sprzedaży na pacjenta w marcu 2022 r. wyniósł 22.6% i był wyższy o 0.2 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz o 1.5 pp. niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Średnia zapłata pacjenta w odniesieniu do całkowitej ceny w marcu wyniosła 77.4%, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku była wyższa o 1.9%.

*Obliczona średnia cena odnosi się do produktów skategoryzowanych i uwzględnionych w bazie danych aptecznych PEX PharmaSequence i Kamsoft (Omnibus) – stanowią 97% obrotu aptecznego. Przy obliczeniu ceny transakcje są klasyfikowana na podstawie kategorii odpłatności zarejestrowanej w programie aptecznym podczas sprzedaży produktu.
Informacja prasowa
PEX PharmaSequence (dawniej PharmaExpert i Sequence)