Ukazał się kolejny raport podsumowujący działanie infolinii Rzecznika Praw pacjenta. Linia działa od 12 lat, udzielając pacjentom bezpłatnego wsparcia.
Jak czytamy w komunikacie wprowadzającym: W latach 2014-19 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali 304 580 sygnałów od pacjentów. Rozmowy w głównej mierze dotyczyły korzystania z podstawowego prawa pacjenta, jakim jest prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.
Jednym ze zidentyfikowanych, problematycznych obszarów był dostęp do leków. „Sygnały dotyczyły niekontrolowanego wzrostu cen leków, braku konkretnego leku na liście leków refundowanych oraz braku dostępu do leków innowacyjnych. Często pojawiały się także sygnały dotyczące żądania dostarczania leków podczas hospitalizacji chorego”.
Pośród zgłoszeń pacjentów znalazły się także: nierespektowanie szczególnych uprawnień do świadczeń zdrowotnych (np. uprawnienia honorowych dawców krwi) czy problemy z pozyskaniem informacji (przekazywanie jej w sposób niezrozumiały, brak możliwości zadawania pytań, zbyt krótki czas rozmowy).