Ukazał się raport z postępowań wyjaśniających prowadzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach indywidualnych w latach 2019-2021. W raporcie skupiono się na najczęściej naruszanych prawach pacjenta, wśród których wymieniono prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i do dokumentacji medycznej, prawo do informacji oraz wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego, tajemnicy informacji związanych z pacjentem, prawo do poszanowania intymności i godności oraz prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
Aż 60% spraw, jakimi zajmował się Rzecznik Praw pacjenta dotyczyło leczenia w szpitalach, z czego 71% z postępowań zakończyło się stwierdzeniem naruszeń praw pacjenta. W większości zastrzeżenia dotyczyły braku udzielania świadczeń z należytą starannością (m.in. braki personalne, złe warunki, stosowanie nieodpowiedniego leczenia, brak diagnostyki adekwatnej do objawów), braku przestrzegania procedur sanitarnych oraz odmów udzielania świadczenia lub odwoływania terminu bez wyznaczenia nowego. W przypadku AOS i POZ skargi dotyczyły między innymi utrudnień w dostępie do świadczeń – pacjenci napotykali trudności na etapie rejestracji, przy próbach kontaktu telefonicznego z przychodnią lub przy chęci odbycia wizyty stacjonarnej.
W zakresie dokumentacji medycznej stwierdzone uchybienia dotyczyły wadliwego prowadzenia zapisów – między innymi w sposób nieczytelny, niechronologiczny, bez odpowiedniej autoryzacji oraz złego przechowywania dokumentacji – bez należytej ochrony lub bez zachowania odpowiedniego czasu przechowywania wskazanego w przepisach. Nieprawidłowości stwierdzono również z zakresie udostępniania pacjentom ich dokumentacji medycznej.
Omówiono także kilkanaście konkretnych przypadków naruszeń praw pacjenta, między innymi:
- brak możliwości połączenia telefonicznego z poradnią i umówienia się na wizytę lekarską
- dopuszczenie do upadku pacjentki ze stołu zabiegowego w trakcie badań pod narkozą
- w szpitalu nie udzielono pacjentowi pomocy medycznej, w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia
- małoletniej pacjentce nie udzielono pomocy medycznej w przychodni POZ, ponieważ dziewczynka nie było pacjentką tej przychodni
- lekarz dopuścił do oddalenia się z SOR-u mężczyzny chorującego na Alzheimera; pacjenta znaleziono później martwego w okolicy szpitala
- pracownik przychodni zapytał przez domofon o dane osobowe pacjenta
- pacjenci byli zmuszeni uderzać kijem w parapet okna, aby nawiązać kontakt z pracownikami przychodni oraz odebrać niezbędne skierowania i recepty
- brak parawanów w placówce medycznej
- publikacja w mediach społecznościowych zdjęć pacjentki w szpitalu bez jej wiedzy i zgody