Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że w procesie leczenia odpowiedzialność za zdrowie leży także po stronie pacjenta – świadomego i zaangażowanego.
Niestety wielu pacjentów nie rozumie, że swoim postępowaniem, tzn. przestrzeganiem bądź nieprzestrzeganiem zaleceń lekarskich, mogą swój stan zdrowia zasadniczo poprawić lub pogorszyć. Czytaj więcej: Nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych.
Z drugiej strony, jak czytamy w opracowaniu „Adherence. Współodpowiedzialność w procesie leczniczym” z analizy prowadzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowań wyjaśniających wynika, że kontakt pacjent – lekarz nie zawsze przebiega w sposób prawidłowy. Pacjenci najczęściej zgłaszają, że personel medyczny unika z nimi rozmowy oraz nie informuje na temat procesu leczenia. Często zdarza się, że realizacja procedur medycznych nie jest poprzedzana wyjaśnieniami i możliwymi nieprzewidzianymi następstwami.