Newsletter
Aptekarz Polski
Archiwum
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
  • EKSPERCISprawdź
  • SZKOLENIAWeź udział
  • PODCASTYPosłuchaj
  • WIDEOObejrzyj
  • WYWIADYPrzeczytaj
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Aptekarz Polski
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Aktualności

Nadchodzą duże zmiany w reklamie suplementów diety

mgr farm. Olga SierpniowskaAutormgr farm. Olga Sierpniowska
04/01/2023
Nadchodzą duże zmiany w reklamie suplementów diety

fot. Canva.com

W reklamie suplementu diety nie zagra medyk ani odgrywający jego rolę aktor i będzie ona musiała zawierać stwierdzenie, że suplement nie leczy chorób. Uregulowana ma być kwestia prezentacji tej informacji w reklamie, a producenci suplementów będą mogli starać się o specjalny znak jakości. Nie będzie można również nadawać suplementom nazw sugerujących, że mogą być lekami.

REKLAMA

W Rządowym Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Zawiera propozycje szeregu istotnych zmian dotyczących reklamy suplementów diety, które mogą mieć wpływ na rynek apteczny. Co dokładnie ma się zmienić?

Co istotne z punktu widzenia medyków, projekt zakłada, że reklama suplementów diety nie będzie mogła wykorzystywać żadnych elementów ani czynności sugerujących związek z wykonywaniem zawodu medycznego, w tym zawodu farmaceuty. Oznacza to, że z takich reklam zniknąć będą musiały m.in. stetoskopy, białe fartuchy czy aranżacje sugerujące wnętrze apteki lub gabinetu lekarskiego. Zabronione ma być również wykorzystywanie wizerunku czy rekomendacji medyków – niezależnie od tego, czy będą to osoby rzeczywiście wykonujące taki zawód, czy jedynie aktorzy odgrywający rolę pracownika ochrony zdrowia.

Ponadto zaplanowano dodanie zapisów, iż reklama suplementu diety ma przedstawiać go w sposób rzetelny i nie może wprowadzać w błąd. Co istotne, mylić nie może również nazwa – zakazane byłoby wykorzystanie wspólnego głównego członu z nazwą własną albo powszechnie stosowaną wyrobu medycznego, produktu leczniczego lub wspólnego znaku graficznego lub towarowego, kształtu graficznego lub opakowania wykorzystującego podobieństwo z oznaczeniem wyrobu medycznego lub leku. Oznacza to, że producenci nie mogliby wykorzystywać „marek parasolowych” leków w celu zwiększenia sprzedaży posiadanych w swoim portfolio suplementów diety.

Projekt ustawy zakłada, że prezentacja lub reklama suplementu diety nie może być kierowana do małoletnich poniżej 12 roku życia i nie może zawierać elementów sugerujących taką grupę docelową (w tym wizerunku czy głosu). Nie będzie mogła być zamieszczana w jednostkach oświatowych, podmiotach prowadzących działalność leczniczą ani w aptekach czy sklepach zielarsko-medycznych, za wyjątkiem prezentowania ich w wydzielonym miejscu, które nie może znajdować się w bezpośrednim punkcie obsługi klienta.

Reklama suplementu ma także zawierać klauzulę informacyjną podkreślającą, że suplementom nie można przypisywać właściwości leczenia chorób o treści: Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych. Wielkość, położenie i sposób prezentacji tej informacji w reklamie ma być uregulowany w celu zapewnienia odpowiedniej czytelności, widoczności lub percepcji słuchowej w przypadki reklamy w formie dźwiękowej.

Suplementy diety mogłyby mieć i wykorzystywać w oznakowaniu, prezentacji oraz reklamie – jednak nieobowiązkowo – znak potwierdzający jakość i bezpieczeństwo nadawany w oparciu o analizę składu, po uzyskaniu opinii jednostki naukowej wydanej na podstawie badań laboratoryjnych. Szczegóły procesu uzyskiwania takiego znaku jakości miałoby doprecyzować odrębne rozporządzenie.

W uzasadnieniu do projektu czytamy, że od 2007 roku – kiedy zarejestrowano pierwszy produkt w kategorii „suplement diety” liczba tych produktów systematycznie wzrasta. W latach 2017–2020 do GIS wpłynęło aż 62808 powiadomień o wprowadzeniu lub zamiarze wprowadzenia po raz pierwszy do obrotu suplementu diety. Wraz z dynamicznym rozwojem rynku suplementów, znacząco urósł także wolumen emitowanych reklam, wpływających na zachowania i decyzje zakupowe Polaków. Za zwiększonym popytem nie idzie jednak w parze wiedza o różnicach pomiędzy suplementami a lekami.

Czytaj także: NIK: suplementy diety są niewłaściwie nadzorowane.

legislacja.rcl.gov.pl
Źródło: RCL
Tagi: GISreklama suplementów dietysuplementy dietyustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia
UdostępnijPodziel się
mgr farm. Olga Sierpniowska

mgr farm. Olga Sierpniowska

Redaktorka naczelna Aptekarza Polskiego - Pisma Naczelnej Izby Aptekarskiej. Farmaceutka, specjalistka farmacji aptecznej, pasjonatka tematów związanych ze zdrowiem.

Powiązane artykuły

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 204 (182e)

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 204 (182e)
AutorRedakcja Aptekarza Polskiegoi1 others

Sen, tajemnicza podróż naszego umysłu, to nie tylko czas relaksu. Sen w niezwykły sposób wpływa na nasze zdrowie - jego...

Czytaj więcej

Ważny komunikat Ministerstwa Zdrowia w sprawie realizacji recept

Ważny komunikat Ministerstwa Zdrowia w sprawie realizacji recept
AutorRedakcja Aptekarza Polskiego

Minister Zdrowia wydał ważny komunikat dotyczący zmian w realizacji recept wprowadzonych przez DNUR, czyli dużą nowelizację ustawy refundacyjnej. W przypadku...

Czytaj więcej
Następny wpis
Desloratadyna i racekadotryl: zmiana kategorii dostępności

Desloratadyna i racekadotryl: zmiana kategorii dostępności

Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego Najnowsze wydanie Aptekarza Polskiego

Przeczytaj również

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 204 (182e)

Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 204 (182e)

Ważny komunikat Ministerstwa Zdrowia w sprawie realizacji recept

Ważny komunikat Ministerstwa Zdrowia w sprawie realizacji recept

Globalny raport WHO na temat nadciśnienia: 4 na 5 osób nie jest odpowiednio leczonych

Globalny raport WHO na temat nadciśnienia: 4 na 5 osób nie jest odpowiednio leczonych

NFZ o wystawianiu i realizacji recept na bezpłatne leki dla dzieci i seniorów

NFZ o wystawianiu i realizacji recept na bezpłatne leki dla dzieci i seniorów

Ministerstwo Zdrowia przypomina: antybiotyki tylko w zakażeniach bakteryjnych

Ministerstwo Zdrowia przypomina: antybiotyki tylko w zakażeniach bakteryjnych

Znajdź nas na Facebooku!

  • Kontakt
  • Dla reklamodawców
  • Dla autorów
  • Regulamin serwisu i Polityka Prywatności
Aptekarz Polski. Pismo Naczelnej Izby Aptekarskiej

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aptekarz Polski
  • Najnowsze e-wydanie Aptekarza Polskiego – 204 (182e)
  • Akademia Aptekarza Polskiego – szkolenie [punkty edukacyjne]
  • Aktualności
  • Wiedza
  • Receptura
  • Trendy
  • Prawo
  • Farmacja szpitalna
  • WIDEO
  • Podcasty
  • WYWIADY
  • Opinie ekspertów

Redakcja korzysta z zasobów: Canva.com, Pixabay.com

Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu Serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję
Dostęp do serwisu aptekarzpolski.pl przeznaczony jest dla farmaceutów oraz osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących obrót produktami leczniczymi.
W związku z odwiedzaniem witryny www.aptekarzpolski.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies oraz dane na temat aktywności i urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Jeśli chcesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi zasad przetwarzania Twoich danych osobowych, prosimy o przejście do Regulaminu serwisu i Polityki Prywatności.
Rezygnuję