Częstochowska Okręgowa Izba Aptekarska przedstawiła odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia (Departament Systemu Zdrowia) na pismo dotyczące przywrócenia normalnej działalności jednostek ochrony zdrowia.
W odpowiedzi tej czytamy:W związku ze stanem epidemii, rekomendowaną formą kontaktu lekarza z pacjentami są teleporady – co minimalizuje ryzyko transmisji koronawirusa. Kwestią kluczową jest bowiem zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pacjentom, jak i personelowi medycznemu. (…) Zatem teleporady nie są jedyną formą udzielania świadczeń podczas epidemii koronawirusa. Realizowanie badań oraz porad w przychodniach lub wizyt domowych, jest możliwe w przypadkach uzasadnionych medycznie. Decyzja w ww. zakresie należy do lekarza – powinna być ona poprzedzona indywidualną oceną stanu zdrowia danego pacjenta.
Jednocześnie ministerstwo zapewnia, iż oddziały wojewódzkie (OW) NFZ na bieżąco monitorują sytuację i reagują w przypadku jakichkolwiek trudności z dostępem pacjentów do świadczeń medycznych. Informację o niefunkcjonujących poradniach należy zgłaszać właściwemu OW NFZ. Oddział jest także zobowiązany do zapewnienia pacjentom informacji o świadczeniodawcach, u których można uzyskać konkretne świadczenie. Informacje te zapewnia także bezpłatna Infolinia Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590.