Jak przypomina Śląska Izba aptekarska, w najbliższym czasie w większości aptek wkrótce dobiega końca dwuletni termin ważności certyfikatu do systemu e-Zdrowie (P1), dzięki któremu apteka ma możliwość realizacji recept elektronicznych oraz wysyłania dokumentów realizacji recept. Certyfikat wykorzystywany jest także przez system ZSMOPL. W celu kontynuacji realizacji e-recept oraz raportowania do systemu ZSMOPL konieczne będzie odnowienie certyfikatu oraz wgranie nowego certyfikatu do systemu aptecznego.
ŚIA wyjaśnia kolejne etapy związane z odnowieniem certyfikatu oraz udostępnia przydatne linki i załączniki oraz wyjaśnia, jakie kroki należy podjąć przed złożeniem wniosku:
Przed złożeniem wniosku o dostęp do Systemu P1 konieczne są:
1. Weryfikacja czy dane kierownika apteki w Rejestrze Aptek https://rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/ra/search/public są aktualne i kompletne, tj. poza imieniem i nazwiskiem, znajduje się także 8-cyfrowy Numer Prawa Wykonywania Zawodu. W przypadku osoby p.o. kierownika apteki korzystamy z innej procedury generowania certyfikatów P1 – podajemy ją w załączeniu (*).
W celu poprawy danych w Rejestrze Aptek mogą Państwo skorzystać z formularza udostępnionego na stronie http://egate.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl
Po zaktualizowaniu danych w Rejestrze Aptek przez odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny na podstawie formularza wysłanego za pomocą eGate możliwe będzie złożenie wniosku o dostęp do Systemu e-Zdrowie (P1). Status aktualizacji można sprawdzić wchodząc na stronę Rejestru Aptek i weryfikując datę modyfikacji danych konkretnej apteki.
2. Posiadanie przez Kierownika Apteki Profilu Zaufanego https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany lub podpisu kwalifikowanego w celu podpisania wniosku o certyfikat P1.
3. Następnie pod adresem https://sow.ezdrowie.gov.pl/wniosek należy uzupełnić wymagane dane we wniosku, załączyć niezbędne pliki (zgodnie z instrukcją dostępną na stronie SOW).
– Pełna instrukcja w zakresie składania wniosku jest dostępna jest pod linkiem: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany a film z instruktażem krok po kroku znajduje się tu: https://www.youtube.com/watch?v=fgYJxQGEnH0
– Pliki WSS i TLS, które są niezbędne do złożenia wniosku generowane są przy pomocy Generatora plików CSR, który dostępny jest pod adresem https://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/projekty/GeneratorCSIOZ.zip
– Wniosek złożony przez Kierownika Apteki należy podpisać Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.