Z najnowszego raportu opublikowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że w 2019 roku Narodowy Fundusz Zdrowia zasadniczo wypełniał ustawowe zadania, ale przełożyło się to na istotną poprawę dostępności tylko części świadczeń.
NIK zwrócił uwagę, że na niektóre zabiegi pacjenci czekali krócej, ale pogorszyła się dostępność ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Zwrócono także uwagę na wciąż zbyt niski był udział leczenia ambulatoryjnego w porównaniu ze szpitalnym.
Według oceny ogólnej: Czas oczekiwania na poradę u specjalisty wydłużył się w przypadku 59,2% świadczeń w AOS. Przy jednoczesnym wzroście kosztów świadczeń w rodzaju lecznictwo szpitalne świadczy to o utrwaleniu niekorzystnej struktury udzielania świadczeń w systemie ochrony zdrowia, tj. na leczeniu pacjentów przede wszystkim w szpitalach a nie w trybie ambulatoryjnym.
Jak się okazuje jedną z głównych przyczyn długich kolejek byli pacjenci niezgłaszający się na umówione wizyty – tylko do poradni kardiologicznych, onkologicznych, ortopedycznych i endokrynologicznych w 2019 r. takich osób było ponad 200 tys. NIK zwrócił uwagę, że NFZ pomimo gromadzenia danych o istach oczekujących, nie uruchomił jednak w ustawowym terminie usługi przypomnienia o wizycie.
Jednocześnie Najwyższa Izba Kontroli na podstawie wyników raportu pozytywnie oceniła rozszerzenie katalogu świadczeń objętych nielimitowanym finansowaniem o świadczenia diagnostyki obrazowej i zabiegi usunięcia zaćmy oraz zwiększenie finansowania endoprotezoplastyki stawu biodrowego i stawu kolanowego.
NIK-P-20_052-realizacja-zadan-NFZ