Śląska Izba Aptekarska zamieściła informację w sprawie przepisów prawnych obowiązujących farmaceutów pracujących w szpitalach. Opracowanie jest autorstwa Krystiana Szulca – radcy prawnego ŚIA.
Przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne jasno precyzują obowiązki kierownika apteki szpitalnej, zgodnie z zawartą umową o pracę – jeżeli w umowie jest zapisane, że dotyczą one stanowiska „kierownik apteki szpitalnej”. Szczegółowy zakres czynności może być zawarty w załączniku do umowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie możne on dotyczyć czynności, do których magister farmacji nie posiada zawodowego przygotowania i wiedzy np. prowadzenie księgowości.
Sporne kwestie dotyczą często udziału kierownika apteki szpitalnej w komisjach przetargowych. Zdaniem mecenasa Szulca tę kwestię powinno się rozwiązywać w ten sposób, że farmaceuta merytorycznie (pod względem farmaceutycznym) może brać udział w przetargach lub przygotować dokumenty. Nie musi on jednak odpowiadać za formalny przebieg przetargu lub zgodność przygotowanych dokumentów z wymogami przetargu, oczywiście w zakresie swojej wiedzy, a nie np. załączników, oświadczeń formalnych itp. W pozostałym zakresie, za sprawy nie związane z wiedzą farmaceuty, winien odpowiadać inny – fachowy w zakresie przetargów – pracownik.
Mecenas Szulc przypomina ponadto, że zgodnie z Kodeksem Pracy pracodawca może, na nie więcej niż 3 miesiące w roku, powierzyć pracownikowi wykonywanie innej pracy, ale praca ta musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika.
Natomiast farmaceuta zatrudniony w aptece szpitalnej, nie będący kierownikiem apteki, ma podobne obowiązki, jak farmaceuta w aptece otwartej i odpowiada za te czynności, które osobiście wykonuje, ewentualnie za nadzór na innym personelem fachowym, jeżeli taki nadzór został powierzony. Powierzony zakres obowiązków powinien być zgodny z kwalifikacjami właściwymi dla wykształcenia, jakie posiada magister farmacji.
Wszelkie dodatkowe kwestie mogą być doprecyzowane w regulaminie pracy. W przypadku wątpliwości należy zwracać się w pierwszej kolejności do obsługi prawnej szpitala. Zaleca się prowadzenie korespondencji na piśmie.